תקן אמריקאי ואירופאי

התקן האמריקאי

בדיקת והגדרת ביצועי שמני המנוע מתבצעות על דגמי מנוע שונים בשיטות הרצת מנוע שונות. הסיווגים הנפוצים ביותר בעולם הם אלה של מכון הנפט האמריקאי (API), ארגון ACEA האירופי והמפרטים הספציפיים של כל אחד מיצרני הרכב. מכון הנפט האמריקאי מסווג שמן מנוע לשתי קבוצות: מנועי בנזין מצוינים באמצעות האות "S" (Service Class), ומנועי דיזל מצוינים באמצעות האות "C" (Commercial Class). לסיווג זה מצורפת רמת הביצוע של השמן. הדירוג הגבוה ביותר כיום לשמן מנוע בנזין הוא API-SN, ולשמן למנועי דיזל הוא API CJ-4. יתר דרגות השמן של מכון הנפט האמריקאי למנועי בנזין הן API SN, SM, SL, SJ, ולמנועי דיזל API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4, CF, CF-4. חשוב לציין שסיווג API נועד בעיקר לרכבים בארה"ב ולתנאי הפעולה שם.

התקן האירופי

באירופה נעשה שימוש מוגבל בסיווג API. אמות המידה הנקבעות על פי מפרט ACEA הן כיום המחמירות ביותר בעולם. ארגון ACEA כולל את ועדת יצרני הרכב האירופיים, איגוד יצרני השמן האירופי, יצרני תוספים ומפתחי ציוד בדיקה. הסיווג של  ACEA מסווג שמן מנוע בארבע קבוצות: ACEA A עבור מנועי בנזין, ACEA B עבור מנועי דיזל ברכבים קלים ובמסחריות קלות, ACEA C עבור מנועי בנזין או עבור מנועי דיזל עם מערכת פליטה מפחיתת עשן כגון לוכד חלקיקים ו-ACEA E עבור רכב כבד (דיזל). האותיות מלוות בספרות, לדוגמה 1, 2, 3 או 4 עבור רכבי נוסעים או 5, 6, 7, או 9  עבור רכב מסחרי אשר משמשות מדד לביצועי השמן. זה לא מחייב שככל שהמספר גבוהה יותר האיכות גבוהה יותר. לאחר צבירה של שנת ניסיון  הספרות מצביעות על רמת הביצועים בתעשיית השמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *